آدریان صنعت نوین ماندگار

شماره ثبت: 42239

روغن گیری به روش پرس‌سرد و تاریخچه آن

عصارخانه اصفهان

روغن گیری به روش پرس‌سرد در ایران و تاریخچه این روش:

روغن گیری به روش پرس‌سرد امروزه به عنوان درست ترین وسالم ترین روش روغنگیری از دانه ها، تحت فشار و بدون اعمال حرارت می باشد. که در قدیم به این روش«عصّاری» می گفتند. عصّاری در روغنگرخانه یا عصارخانه ها که ساختمانی ویژه‌ با آسمانه‌ای بلند و دستگاه های سنگ آسیاب عظیم در وسط دکان بود انجام می شد.

روش روغن‌گیری در عصارخانه‌ها

در روغنگر خانه‌ها ابتدا دانه‌های روغنی را شسته سپس آن را درون سنگ آسیاب می­‌ریختند. سنگ آسیاب نیز با نیروی چهار پایانی مثل: اسب، شتر، قاطر و … .به صورت دورانی می­‌چرخید و به مرور زمان باعث له‌شدن و تولید روغن از دانه‌های گیاهی می‌شدند. غالب این این دانه های گیاهی روغنی: کنجد، خشخاش، کرچک، آفتابگردان  و … بودند. روغن بدست‌‌آمده از عصاری در مصارف خوراکی، دارویی و صنعتی به کار گرفته‌می‌شد. تفاله یا کنجاله باقیمانده نیز غذایی مقوی برای دام بود ویا به عنوان کود باغات مورد استفاده قرار می گرفت.

قدمت این عمل حدودا به سال 991 شمسی برمی گردد. بر اساس اسناد و مدارک باستان شناسی، از جمله عصارخانه موجود میتوان به عصارخانه اصفهان اشاره کرد. که جزء یکی از جاذبه های گردشگری این استان است.

به مرور زمان شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید‌کننده روغن “استخراج کامل روغن از دانه‌ها به هر روش ممکن” را سرلوحه خود قرار داده‌بودند، روی کار‌آمدند. روز به روز محصولاتی مضر و به تبع آن سرطان زا را مهمان سفره‌های مردم کردند. درحالی که روش عصاری کم کم به دست فراموشی سپرده‌ شد.

روغن گیری به روش پرس‌سرد امروزی

از یک سو همزمان با وقوع انقلاب صنعتی در اروپا و با تاثیر پذیری از آن آقای آندرسون توانست برای اولین بار درسال 1876 روغنگیری پرس سرد با ماشین آلات مکانیکی را  وارد چرخه تولید مواد غذایی کند. این دستگاه ها به مرور زمان دچار تحولات و پیشرفت های زیادی شدند. روز به روز به سمت مصرف انرژی پایین تر و بازده و سلامت بالاتر محصول حرکت کردند.

ورود دستگاه های روغن‌گیری به روش پرس‌سرد به ایران در سال 1375 با استقبال بالایی روبرو شد. کشور ما به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین تولید کنندگان دستگاه های روغن گیری پرس‌سرد به شمار می‌رود. آدریان صنعت نوین ماندگار یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان دستگاه‌های روغن گیری به روش پرس سرد به شمار می رود. در این روش روغنی 100% طبیعی و ارگانیک اما این بار با رعایت تمامی نکات بهداشتی و ابزاری استرلیزه در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. چرا که روغن گرفته‌شده در این روش دارای طعم و عطر مطبوع بوده و فاقد هرگونه افزودنی و نگهدارنده‌ شیمیایی می‌­باشد.

روغنگیری پرس سرد در مقایسه با روش های روغنگیری کارخانه ای مانند پرس­ گرم تنها بر پایه مصرف انرژی برق می باشند. در نتیجه از مصرف انرژی در بخش پخت دانه‌های روغنی که معمولا توسط سوخت‌های فسیلی انجام می‌شود جلوگیری می‌گردد. بدین لحاظ از آلودگی هوا و آب و محیط زیست و دیگر عوارض آن جلوگیری می‌شود. کارخانجات تولیدی به روش سرد در طبقه صنایع سبز قرار می­‌گیرند.

اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Telegram

سایر محصولات آدریان صنعت نوین